onsdag 12. august 2009

Videoovervåking, forvirring og aper......

En litt forvirret ung mann(?) som har opptrådt under falsk navn i nettspaltene til Søra, et navn som er valgt for å imponere andre, som om han er leder av Datatiløsynet (første innlegg forsøkte å gi inntrykk av at det var informasjon fra Datatilsynets leder....) er fortsatt forvirret og tror at vi mennesker i Norge er kontrollert og detaljstyrt av staten på en måte som minner om stater mange av oss ikke vil bli sammenlignet med:

Sitat fra Sør-Trøndelag :

"Sukk.... 11.08.09 - 20:08
Nå snakker du plutselig om noe helt annet, å manuelt filme en planovergang når toget passerer er tillatt, dette går ikke under definisjonen overvåkning. Hestads kommentar som utløste denne delen av debatten brukte ordet "videoovervåkning", og dette må både skiltes og gis tillatelse til når det gjelder offentlig område. Hva du gjør på din egen private eiendom, det være seg garasje eller epletre har ikke Datatilsynet noe med. Nei, du har ikke svarplikt, men da må du slutte å kreve svar fra de du kritiserer selv også. Tar selvkritikk på mitt valg av nick, det var uheldig, har nå endret skrivemåten noe for å ikke beskyldes for identitetstyveri men er samtidig gjenkjenbart. Angående nick så har man faktisk rett på å få lov til å opptre anonymt på nettet, redaksjonen vet jo hvem som skriver forutsatt at de bruker ekte navn og mail i de feltene, noe jeg gjør.
Av: George Apeness"


Jeg trenger fortsatt ingen tillatelse!

Om jeg setter et filmkamera på stativ inne på stua eller på soverommet og filmer det som foregår utenfor, på min eiendom, trenger jeg ikke å spørre NOEN om det.

Man kan kalle det overvåking til man blir blå i ansiktet : jeg og en hvilken som helst huseier har rett til å passe på eiendommen akkurat som det passer.

Tillegsinformasjon innhentet på den måten er det lovhjemmel for å bruke, etter at politiet selv har sikret seg rett til å bruke "tilleggsinformasjon" fra overvåkningskamera satt opp for å overvåke bomstasjoner i Hitratunnellen, og brukte denne tilleggsinformasjon til å avsløre tyver på innbruddsraid på Hitra.

Dette er nå rettskraftig rettspraksis, etter at dom i saken er falt og den skyldige har akseptert dommen. Er du misfornøyd med det, og ønsker deg et samfunn hvor enkeltindividets fri utfoldelse er innskrenket is størts mulig grad, står det deg fritt å ta saken din for retten.....

Du kan TRO hva du vil, men ditt alter ego, den VIRKELIGE Georg Apenes kjent fra Datatilsynet, er nok betydelig mindre bastant i slike saker enn deg.

Som du kanskje har forstått : jeg snakker fortsatt om samme sak, privatpersoner har betydelig større grad av frihet til å gjøre som det passer dem enn næringsdrivende, og en selvsagt rett til å anmelde det man ser som er brudd på norsk lov.
Ikke bare rett, forresten, men faktisk plikt til å melde fra om lovbrudd, selv om akkurat den regelen håndheves enda mindre strengt enn selv videoovervåkningsreglene!

Jeg har nok ikke svarplikt, men jeg kan kanskje kreve av deg at du ikke tolker svarene mine helt hinsides?

Det ER ingen prinsipiell forskjell på å filme med håndholdt kamera og kamera satt på stativ. Skillet går heller mellom private og næringsdrivende.

Det sagt, så er Norge snart akkurat like godt overvåket som det gamle DDR, men med 100 ganger bedre kamerateknologi, DDR hadde videokasetter, vi har HD minnekortkamera med 5 - 10 ganger bedre oppløsning. Du må bare forberede deg på at hvert skritt du tar utenfor huset blir fanget opp, og mange skritt på egen eiendom også.

Et lite PS, på dette med nicket ditt :

Du har altså skiftet identitet!
Sitat : "Tar selvkritikk på mitt valg av nick, det var uheldig, har nå endret skrivemåten noe for å ikke beskyldes for identitetstyveri men er samtidig gjenkjenbart"

Du kunne jo bare kalle deg Georg Ape! Eller Ape-Georg........
For du håper jo selvsagt at noen skal bli imponert og lurt av det "lure" nicket ditt?
:-))

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er

 
Blogglisten